حماس از ايران فاصله خواهد گرفت
![]()
علي بيگدلي، تحليلگر روابط بينالملل با اشاره به تبعات جنگ غزه بر مناسبات سياسي خاورميانه گفته است: جنگ ۷ اكتبر برنامه ريزي جامعي بود كه شكل گرفت و تصور ميرود بخشي از آنچه در منطقه اتفاق افتاده است، به زيان ايران تمام شود.
به گفت اين كارشناس امور بين الملل، هدف چيزي جز كوتاه شدن دست ايران از منطقه نبود تا به زعم خودشان خاورميانه را به سمت آرامش و عدم تنش هدايت كنند تا از اين طريق سرمايه پذيري بالايي داشته باشد.
در واقع باتوجه به اينكه اروپا با تورم سرمايه و كالا مواجه است و اشتغال كم و توسعه در آن منطقه متوقف شده است، خاورميانه كه منطقهاي ثروتمند است، بايد به سمت آرامش ميرفت تا از اين طريق ظرفيت پذيرش سرمايه و كالاهاي غربي را داشته باشد.
استاد تاريخ روابط بينالملل در ادامه گفت: نكته جالب و عجيبي كه كمي هم غيرمنتظره بود، اين است كه رهبر جديد حماس رسما اعلام كرد، مشتاق است با دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريكا ملاقات كند. از اين ابراز تمايل ميتوان اينگونه برداشت كرد كه حماس از ايران فاصله خواهد گرفت تا به سمت دنياي غرب قدمهاي بلندي بردارد.
اين حالت به طور ملموسي ايران را در انزواي سياسي و همچنين انجماد اقتصادي بيشتري قرار خواهد داد. آنهم در شرايطي كه رويكرد به شرق و حتي منعقد كردن قرارداد با روسيه هيچ تغييري در راستاي بهبود فضاي اقتصادي ايجاد نكرده است.
به هرحال روسيه با بحران اقتصادي روبهرو است و چين هم دليلي نميبيند، مبادله بالا با آمريكا را به خاطر داد و ستد محدود با ايران رها كند.
او افزود: شرح اين شرايط مويد اين است كه مذاكره ايران با سه كشور مهم اروپايي فرانسه، آلمان و انگيس اهميت فوق العادهاي دارد كه در اين موضوع هم دشواري زيادي پيش روي خود ميبينيم.
در واقع اروپا در موضوع رعايت حقوق بشر، عدم همراهي تسليحاتي به روسيه و همچنين توقف فعاليتهاي هستهاي را مطالبه ميكند كه ايران تقريبا به هيچ كدام از اين سه مورد نميتواند تن بدهد.
با اين توضيح كه ۱۸ اكتبر ۲۰۲۵ كه قرارداد ۲۲۳۱ به پايان ميرسد، اگر اروپا مكانسيم ماشه را فعال كند، كار بسيار مشكل خواهد شد.
البته ايران فعال شدن مكانيسم ماشه را همزمان با خارج شدن از ان پي تي عنوان كرده است كه چنين حالتي بسيار_بسيار خطرناك است و به اروپاييها اجازه حمله نظامي ميدهد؛ بنابراين بهترين حالت ممكن «كنار آمدن ايران با اتحاديه اروپا» است.
بيگدلي يادآور شد: اگر نتوانيم با آمريكا به طور مستقيم مذاكره كنيم، دچار تحريمهاي سنگينتري خواهيم شد كه اين تحريمها، تحريمهاي شوراي امنيت را هم عليه ما فعال ميكند و پرونده ايران مجددا در خطر رفتن ذيل اصل هفتم شوراي امنيت قرار ميگيرد.
برچسب: